צ׳ן מאן

הצלמת הסינית צ׳ן מאן משמידה קלישאות אופנתיות עם חזונה הציורי לגבי העתיד הקרוב

בסדרת 'גיבורים בינלאומיים', אנחנו מפנים את הזרקור לכוכבים מקומיים שיוצרים השפעה בינלאומית

במשך כמעט עשור, צ׳ן מאן השמידה את הקלישאות המעייפות של תעשיית האופנה הגלובאלית בעזרת הפנטזיות שלה לגבי העתיד-הקרוב. מאן מותחת את הקו המקשר שבין צילום, איור וציור לאחר שלמדה את כל התחומים באקדמיות יוקרתיות בסין, ולכן עבודתה נחשבת לגלובאלית כשם שהיא ייחודית.

עם יד זריזה ומיומנת, יחד עם רגישות לטבע וכישרון שמיימי, מאן נחשבת לאחת האיקוניות בתחומה. עד כה, היא עבדה עם המגזינים ווג, אל, הארפר׳ז בזאר, איי-די, מארי קלייר, קוסמופוליטן ואסקוויר, ואף יצרה קמפיינים למאק, להם צילמה את הפנים הכי מוכרות בעולם, כמו את ויקטוריה בקהאם, ריהאנה ועוד.

צ׳ן מאן מדברת על התהליך היצירתי שלה, אהבתה לתרבות האמריקאית והאופן בו היא תופסת את הרווח המיוחד שבין צילום אופנה לאמנות.

איך התחיל המסע שלך כצלמת אופנה?
התחלתי לצייר כשהייתי בת שנתיים והמשכתי לאורך כל גיל הנעורים שלי, עד שהתחלתי ללמוד ב- Central Academy of Fine Arts. האווירה שם היתה, כמובן, מאוד יצירתית והתמקדה בציור ובפיסול. באותו זמן, לא חשבתי אפילו על קריירה בצילום. התמקדתי בעיצוב חזותי.

אמנות היא לא בחירה בקריירה קלה להשגה, וזה לא עלה בדעתי שעבודה של אמן יכולה להימכר במיליוני דולרים. למדתי אמנות בגלל שנהניתי מזה ובגלל שאני טובה בזה.

איך יישמת את מה שלמדת בלימודי האמנות שלך בקריירה של צילום אופנה?
כשהתחלתי לצלם עבור מגזין Vision, הרגשתי שאני במקום חשוך - צלמים אחרים לא ראו בי צלמת, בגלל שהתמונות שלי היו יותר כמו ציורים. ואמנים לא ראו בי אחת משלהם, כי העבודות שלי הופיעו במגזינים של לייפסטייל. אני מניחה שהיום הגעתי למקום טוב באמצע.
 
את עובדת הרבה עם אמן האיפור טוני לי. איך נפגשתם ולמה את חושבת שיש לכם חיבור חזק כל כך?
כשהייתי באוניברסיטה, הוא הזמין אותי לצלם שער למגזין. הוא הציג אותי לעורכי אופנה חשובים, וככה הכל התחיל. אני תמיד אהיה אסירת תודה על מה שהוא עשה בשבילי.

״טרנדים מערביים הם תמיד הכי מעוררי השראה, אבל אני מאמינה שיום אחד אנשים יבינו את היופי שבסין המודרנית בנוסף על כך״. - צ׳ן מאן

כיצד תעשיית האופנה משנה את סין כרגע?
סגנונות חיים בסין משתנים במהירות: מהגאלה השנתית של השנה החדשה של CCTV (תכנית וריאטי שנתית, שנחשבת לתכנית הנצפית ביותר בטלויזיה בעולם) ועד לטרנדים החדשים שמגיעים מהונג קונג, טייוואן ומקאו ולהתחקויות אחריהם בטרנדים המערביים, היפאניים והקוריאניים.

לאחרונה יש התחדשות בטרנדים הסיניים. אני מקווה שזה ימשיך כך. טרנדים מערביים הם מעוררי ההשראות הכי חזקות, אבל אני מאמינה שיום אחד אנשים יבינו את היופי של סין המודרנית בנוסף.

נראה כי הטבע הוא מקור השראה חשוב עבורך. את מודאגת ממצב הסביבה והעתיד של עולם הטבע?
כיחידה, אני לא חושבת שבהכרח יש לי כוח לשנות משהו באופן משמעותי. אני מקווה שאנשים יכולים להיות מעורבים יותר מבחינה רוחנית, מאשר להתרכז בעולם חומרני. חייב להיות איזון בין העולם הפיזי לזה הרוחני.

באופן מסורתי, תרבות סין עוקבת אחר העיקרון באמונה באקו-סיסטם ובאיזון שבין חיי האדם לטבע. אני מקווה שאנשים יכולים להסתכל על העולם כך שוב - אולי זה הפתרון היחיד שאפשר להציע למצב העולמי בו אנחנו נמצאים.

נראה שהיה לך מאוד כיף על הסט עם ריהאנה. מה לדעתך הוא סוד הקסם שלה?
אני תמיד טוענת שייצוגיות היא מחלה; אז בהקשר הזה ריהאנה היא מאוד בריאה. אני אוהבת לעבוד עם אנשים שהם חזקים בדעותיהם כפי שהם יצירתיים, כמוה.

מהם חלק מהסרטים, מוזיקה, ספרים, אמנות ואופנות שממשיכים להוות השראה עבורך?
אני לא ממש בררנית, אני בדרךך כלל אוהבת הכל. אני יכולה לקחת משהו מכל הדברים שאני קוראת או רואה או מקשיבה להם. בעולם כל כך דיגיטלי ועמוס במידע כזה של היום, כל מה שמחוץ לטווח הראיה שלנו יוצא גם מטווח המחשבה, אז אם יש משהו שהוא בעל משמעות עבורך, תצטרכי כמה שיותר ממנו.