סדרת 'נולדו לאופנה' מחברת בין מעצבי אופנה ואמני איפור לשיחה כנה על יצירתיות, שיתוף פעולה ותצוגות אופנה
עבור מעצבי האופנה מרתה מרקיז ופאולו אלמיידה, הזוג מאחורי המותג המוערך על ידי לובשי ג׳ינסים אדוקים, מרקיז אלמיידה, הרפרנסים תמיד נוגעים בצד הגראנג׳י של שנות התשעים - תחשבי על קורטני לאב עם שאריות הליפסטיק מלפני יומיים שלה והאיילינר החתולי המתפורר, בשילוב עם העור הלח והמבריק, מלא הרעננות, בצילומים של קורין דיי.
שניהם מגיעים במקור מפורטוגל, ולמדו בסנטרל סיינט מרטינס הלונדוני הנחשב. מרתה ופאולו השיקו את המותג שלהם ב-2011 ובמהרה בנו לעצמם עדת מעריצים, שהתלהבה משילובים קבועים בין כחול נייבי וכחול בייבי עם סגנון התלבושת האחידה בג׳ינס שחור. מאז קולקציית סתיו-חורף 2013, מנהל אמני האיפור במאק טרי ברבר עוזר להם ליצור את הסיפור של האישה שהם שולחים להציג על המסלול התצוגה שלהם - ומשנה את האופן בו הוא מגדיר יופי בעצמו, והם במחשבתם שלהם.
מרתה: לפני כל תצוגה, פאולו ואני נמצאים בדרך כלל בפורטוגל זמן רב לפני שבוע האופנה ועוסקים בייצור. אנחנו מגיעים כמה שבועות קודם לתצוגה, וכשאנחנו עושים את הטסטים לשיער ואיפור, אנחנו מסתכלים על המחקר והרפרנסים שצברנו, יחד עם אלה של הסטייליסט ג׳ון קולבר.
טרי:אני יודע מיהי ה״אישה שלכם״ עכשיו. כשאת עובדת עם אנשים באופן קבוע, את די יודעת מי האישה שלהם. אני לא מתכוון להיכנס עם ריסים מלאכותיות וליפגלוס בצבע בז׳ עכשיו. זה לא ייראה כמו ורסאצ׳ה פתאום.
מרתה: גם אם הכיוון שונה לחלוטין, הוא עדיין יהיה דיי מחוספס וגראנג׳י. יש תמיד סיפור מאחורי הקולקציה שאנחנו מספרים לכולם לאורך הדרך. יש לנו רפרנסים דומים, כמו הצילומים של קורין דיי מתחילת שנות התשעים במגזין The Face.
״אני כמעט ומאמץ את גישת האנטי-ביוטי, אני חושב שהיא מורכבת יותר ותופסת יותר את העין... האופן שבו מיישמים אותה יוצרת נשמה ייחודית.״ טרי ברבר
טרי: אם משתמשים בשפתיים אדומות, אז המראה שיתקבל הוא יותר של קורטני לאב מאשר של גוצ׳י - תמיד יש הרגשה כאילו האיפור הוא בן כמה ימים על הפנים. זה הסיפור של האישה שהאיפור שלה הוא מכוון. יש גם מראה מסויים לעור, כמו הצד הלא-בריא של פנים רעננות. היא לעולם לא מכוערת, לעולם לא גותית....
מרתה: זה קצת מתריס. זה גם לא אמור להיות אירוני. וזה אמור להיות כייפי, האופן בו האישה שלנו משתמשת באיפור. זאת תמיד אותה אישה, בכל עונה, אך הסיפור מאחורי הקולקציה תמיד שונה. בתצוגה הראשונה השתמשהו ברפרנס משנות השבעי ובמלון צ׳לסי שנגע ברפרנסים שאחר כך השתמשנו בהם שוב. האישה שלנו לא-מתאמצת מדי, אנחנו מתאמצים כדי לשמור אותה הרחק ממאמץ יתר.
טרי:ליהוק הוא גם חלק גדול מהעניין...
Marta: בהחלט, לעולם לא מדובר בגובה או במבנה הגוף, או בפנים יפות, אלא במציאת האישה שיכולה לשאת איפור מהסוג הזה. אנחנו תמיד רוצים להרגיש אותנטיים אז צריך למצוא דוגמניות שמתאימות לכך.
טרי: אנחנו גם לא יכולים לנסות לשנות אותה - אנחנו צריכים לשמור שהדוגמניות יהיו קצת מוזרות. זה כמעט כמו שאנחנו מתאימים את מה שאנחנו עושים לכל דוגמנית. כשמדובר בבחירת הצוות שלי, אני בוחר אנשים שמבינים את הסיפור. אם הם רק רוצים לאפר איפור בסגנון קרדשיאן, אני מסרב. הם צריכים להרגיש את זה- אני תמיד, ממש לפני התצוגה, מספר להם את הסיפור שמאחורי האישה שיאפרו. אם אני אומר שיש לה איילינר שחור עבה, ברור שאני אלך עם זה. אם אני אומר שהיא מרחה אותו באוטובוס עם טוש עבה, הם יבינו על מה אני מדבר.
את יודעת, זה ממש מדבר אלי, לעבוד על התצוגה הזאת. זה כל מה שאני אוהב בביוטי, באופן אישי. אני חושב שזה גם שינה את האופן בו אני עובד - אני כמעט מאמץ את גישת האנטי-ביוטי, אני חושב שהסוג הזה של יופי הוא מורכב יותר, תופס יותר את העין ומספר את הסיפור של האישה עם פחות שכבות של איפור. האופן בו מאפרים אותה נותן לה נשמה משלה.
מרתה: תמיד אמרנו שלא מדובר במוצר, אלא באישה. תמיד היינו אובססיביים לגבי מי שהיא ומה היא עושה וזה נחמד שלטרי יש את אותה התלהבות לגביה והוא לא רוצה לדבר רק על החלק הטכני. לא היינו יודעים כיצד לבטא את עצמנו במושגים כאלה!